neeltjeatsea.reismee.nl

De officiële terugreis!

Hallo sponsors,

ik zei het de vorige keer al, maar nu kan ik het echt officieel zeggen. We zijn op de terugweg! We varen nu naar Oost-Ende in Belgie. Hier gaan we 2 a 3 dagen verblijven en dan varen we in ongeveer (afhankelijk wat de wind doet) een dag naar Ijmuiden. We liggen hier nog een paar enkele dagen voor de sluizen, waar we waarschijnlijk veel gaan schoonmaken en gaan voorbereiden op de thuiskomst! De afgelopen week hebben we in de Azoren doorgebracht. Twee leerlingen van ons, Julia en Bart, komen hier vandaan dus het was voor hun al een soort van thuiskomst. Hun ouders en vrienden stonden op de kant te wachten met ballonen en spandoeken toen we aankwamen varen. Het was erg mooi om te zien. We hadden een druk programma, wat grotendeels door de ouders van Julia en Bart was geregeld.
We hadden een uitwisseling met leerlingen van de school daar. Eerst kwamen ze bij ons aan boord. We deden wat oudhollandse spelletjes en hadden uiteraard een rondleiding en presentatie over School at Sea. Rond half 1 zijn we naar hun school gegaan. We kregen een uitgebreide lunch en een toetjesbuffet. Hierna kregen we een rondleiding door de school en gingen we bubbelvoetbal doen.
We zijn op solobivak geweest! Iedereen kreeg een budget van 12 euro om eten van te kopen bij de supermarkt. Daarna zijn we met de pond naar een eiland in de buurt, Pico, gevaren. Na ongeveer een uur lopen kwamen we bij een bos aan. We gingen met groepjes het bos in waar we een plekje aangewezen gekregen. Hier zouden we tot de volgende dag 12 uur doorbrengen. Ik hing mijn hangmatje op en daarboven een zeiltje. Ik at een heerlijke bak yoghurt en hebben de rest van de avond heb ik sudokuís gemaakt en genoten van de rust en natuur om me heen.
We hebben een nachtje bij een gastgezin overnacht. Ik zat samen met Sophie en Joost bij twee Duitse mensen, die wat buiten het dorp woonden. We hebben lasanga gegeten en toen een potje monopoly gespeeld. Het was erg gezellig en heel raar om weer eens in een huis te zijn.
We zijn met rubberen bootjes de zee opgegaan om walvissen te spotten! Onderweg naar de Azoren waren we tijdens de scheepsovername al twee walvissen tegengekomen die vlak langs de boot zwommen. Nu gingen we echter op zoek naar ze. We moesten jammer genoeg een afstand van 15 m aanhouden, dus we konden het niet erg goed zien. Maar je zag het wel als ze gingen duiken, dan kwam de staart opeens heel hoog uit het water. Erg gaaf om te zien.
Natuurlijk kunnen we nu allemaal ongeveer zeilen op de Regina Maris. Op ze Azoren hebben we ook in kleine zeilbootjes gevaren. Het was toch echt wat anders dan op een groot schip en vele zijn dan ook omgeklapt. Het was erg leuk om te doen. Na afloop hadden we een diner dat georganiseerd was door een grote sponsor van Julia en Bart: Bom Petisco. We hebben heerlijk gegeten en daarna een feestje op de boot gehouden.
Het was een hele geslaagde week en een mooi laatste bestemming om te zijn. Nog maar 17 dagen en dan ben ik alweer thuis. Het wordt voor iedereen nog even hard werken aan school de laatste weken en voor ik het weet zijn we al in Ijmuiden.

Groetjes Neeltje

Reacties

Reacties

Mart

Lieve Neeltje, Wat heb ik van je verhalen genoten, je kon het allemaal zo goed en erg leuk beschrijven, heel hartelijk dank daar voor! Wat heb je toch veel mee gemaakt een reis om nooit te vergeten,ook al was het wel eens moeilijk maar dat hoort er ook bij in zo'n half jaar. Nu toch weer fijn thuis al zal dat wel even wennen zijn, maar het thuisfront is er weer heel blij mee dat je weer heelhuids thuis in Eindhoven zit. Nu hard werken voor de school maar dat komt wel goed! Ik wens je veel succes met alles en nogmaals bedankt voor je weblog.
Lieve groeten, Mart (ook groetjes van Janus)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!