neeltjeatsea.reismee.nl

Van Brixham naar Tenerife

Lieve allemaal, zoals jullie waarschijnlijk al lang hebben gezien op de Marine traffic app zijn wij vandaag, 4-11-2015, al weer een tijdje onderweg naar Tenerife. Het leven met de wachten is weer begonnen en dat is vrij eentonig. Een dag ziet er als volgt uit. Ik word door de vorige wacht wakker gemaakt om half 9. Ik kleed me snel aan en ga naar boven waar nog een tafel met ontbijt voor ons klaar staat. Officieel is het ontbijt namelijk maar tot half 9 omdat dan na Tenerife de schooldagen beginnen. Ik eet een zelf gebakken boterham met kaas, ja ik eet serieus elke dag kaas op mijn brood want verder is er niet veel dat ik lekker vind. Ik loop nog snel even naar beneden om mijn zeilbroek aan te doen en dan ga ik naar boven naar het roer waar de wachtoverdracht begint. Bij de wachtoverdracht wordt even in het kort verteld of er nog iets met de zeilen is gebeurd en zo ja welke (ik ken de zeilnamen!), het weer, de wind, de koers en welke handelingen nog gedaan moeten worden. Dan kan onze wacht beginnen. Er moet dus altijd een iemand aan het roer staan en koers houden. Het sturen gaat bij mij best wel goed. Verder moet er in de wacht om het half uur een rondje over het dek gelopen worden, de wc’s schoongemaakt en elke uur moet het logboek ingevuld. Als je niet met een van deze dingen bezig bent, wat vaak voorkomt, zit je met zijn alle om het roer heen een beetje uitkijk te houden, te kletsen en muziek te luisteren. Om 12 uur ben ik klaar. Dan begint ook meteen mijn leren-leren les, deze week met het thema big-history. Om het kwartiertje rende er vandaag wel iemand naar buiten om te kotsen. De golven zijn namelijk vandaag opeens heel wild. Om 1 uur is de lunch. Warm eten dus en dat is vaak echt heel lekker. Na de lunch ga ik even in bed liggen, nog een beetje proberen te slapen en om drie uur begint mijn Spaans les. Mieke geeft erg goed les dus het gaat steeds beter. Me llamo Neeltje. Na de spaanse les ga ik weer even slapen, een boekje lezen, in mijn dagboek schrijven of muziek luisteren. Om 7 uur is het avondeten. Brood met (meestal) soep. Dan verveel ik me een uurtje en om negen uur ga ik de wacht weer in. Zo herhaalt zich dit elke dag. De afgelopen dagen hebben wij als wacht niet veel moeten doen met de zeilen. Er werd vaak op de motor gevaren en als er iets met zeilen gebeurden was dit in een andere wacht. Vrij saai dus. Dat noemen ze dan de GVB, niks spannends aan hoor. Maar vandaag mochten wij de schoener, fok en de binnen kluivert hijsen. De golven werden wat wilder en toen heb ik een hele nieuwe ervaring op gedaan. Ik heb namelijk ongeveer een uur voor op de boot aan touwen staan trekken terwijl er om de minuut een gigantische golf over me heen kwam. Ik was doorweekt van top tot teen. Maar de zee was gelukkig wel warm. Het was heel spectaculair.

Een tijdje mochten we niet meer douchen omdat we veel te veel water verbruikte. Nu gelukkig wel weer maar dan een keer in de vier dagen. Gister was mijn douchedag en het is dan wel vervelend dat je niet als je helemaal onder het zout zit en nat bent even onder de douche kan springen. Ik heb heel erg zin in Tenerife. Als fruit krijgen we om elf uur een halve appel of een kwart peer. Heel minimalistisch want het fruit is bijna op. Het leven aan boord zou je dus niet echt bepaald super gezond kunnen noemen. Als ik op Tenerife ben ga ik lekker veel fruit inslaan.

Dan heb ik het hoogtepunt bewaard voor het laatst. Wat de wacht iets leuker maakt zijn DOLFIJNEN! Jaja toen wij de eerste dag weg vaarden uit Brixham hebben we ze al gezien. Ze varen met de boot mee en springen omhoog. Het is echt wonderbaarlijk. Zo mooi. Je kan ze haast aanraken zo dichtbij zitten ze. Als de wind goed blijft staan zit ik volgende week al in Tenerife, al blijft alles op deze boot onzeker. Neeltje

Reacties

Reacties

Sanne Schootstra

Wat ben ik toch ontzettend trots op jou!

Eric

Echt onwijs leuk om je verhalen te lezen en niet in de laatste plaats omdat schrijven wel een van je talenten blijkt. Geweldig van die dolfijnen, dat moet een prachtig gezicht zijn geweest.
Pas op voor scheurbuik:-) hoogste tijd voor fruit.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!