neeltjeatsea.reismee.nl

Oud en Nieuw

Het is vandaag al weer 7 januari. Allemaal een heel gelukkig nieuw jaar. Ik hoop dat jullie een fijne jaarwisseling hebben gehad. Oud en nieuw op de boot was in ieder geval leuk maar anders dan thuis. We aten frietjes, zoals bij elke speciale gelegenheid, en de keukendienst had de hele dag oliebollen staan bakken. Van te voren hadden we gewoon schooldag dus de echte oud en nieuw feeling zat er nog niet helemaal in. Na het eten hadden we een feestje. Iedereen had zich mooi aangekleed en stond lekker te dansen. Verder werden er de hele avond door nog lekkere hapjes uitgedeeld. Om twaalf uur hebben we met zijn allen staan aftellen en zijn we de zee ingedoken voor een Nieuwjaars duik. Natuurlijk wel wat anders dan bij jullie want hier was het nog lekker warm. :) Dit speelde zich allemaal af op het eiland CuraƧao. Hier zijn we in totaal vier nachten geweest. Helaas zijn we maar een dag aan land geweest. Het was wel een hele leuke dag. In de ochtend bezochten we het slavenmuseum. Ondanks een vrij slechte rondleiding was het interessant. We moeten binnenkort een Praktische Opdracht over de verschillen dan wel gelijkenissen tussen de Regina Maris en een slavenschip dus hiervoor was het museum heel handig. Daarna gingen we lunchen in een soort van hele grote hal. We kregen na wat vertraging een heerlijk bordje kip met rijst. Toen was het eindelijk tijd voor vrije tijd, het moment waar iedereen op had gewacht. Voornamelijk werden de Wi-Fi en supermarkt opgezocht. Verder hebben we op CuraƧao alleen maar schooldagen gehad. Gelukkig wel met het tropenrooster waardoor we ā€™s middags heel mooi konden snorkelen. Na CuraƧao zijn we naar Aruba gevaren, het eiland waar ik nu ben. Het was maar een nacht varen en in mijn 5-9 wacht kwamen we aan. Eerst kwamen de douane aan boord om even het schip te checken. Snel werden beneden alle kamers een beetje fatsoenlijk gemaakt. Want hoewel ze er echt al een stuk beter uitzien dan het begin van de reis had het toch nog iets weg van een zwijnenstal. Daarna gingen we voor anker. Aruba is echt heel mooi. We kregen een dag vrije tijd, maar op zondag dus vrijwel alle winkels waren dicht. Ik ging samen met Moor en Mirthe eerst met de bus naar een hele grote supermarkt. En toen we daar aankwamen hadden we een grote verassing: het was een jumbo! Het was heerlijk om overal Nederlandse producten en tekst te zien. Op het eind zijn we nog even naar het strand geweest en hebben we gezwommen. Verder hebben we een tour met een bananen bus gehad. We zijn het hele eiland over gereden met hele harde muziek aan en uiteindelijk geĆ«indigd bij een heel mooi strand waar we mochten zwemmen. Dat was echt een hele leuke dag. Gister hadden we een uitwisseling met de klas 4V van Aruba. Eerst gingen we naar hun school toe voor een programma daar. We kregen een les papayements, judo en gingen bij de Engelse les een leuk uitbeeld spel doen. Vooral de judoles vond ik leuk. Ik mis gym op school heel erg en dit leek er weer een beetje op. Bij de lunch gingen we een debat voeren over de stelling: moeten we een suikertax invoeren? Ik zat bij de partij die voor was. Het was leuk om te zien dat vooral de leerlingen van School at Sea aan het woord waren. In de middag kwamen ze bij ons aan boord. We gaven ze een rondleiding en ze mochten de mast en het kluivernet in. We sloten de dag af met een barbecue en een feestje. Het was een hele gezellige dag. Vandaag is de laatste dag in Aruba en waarschijnlijk gaan we ergens in de middag vertrekken. De volgende stop: de San Blas eilanden! Wat ik tot nu toe heb gehoord is dat het programma daar als volgt zal zijn. Eerst hebben we 10 dagen achter elkaar school. Veel kinderen lopen achter dus het is nodig dat ze dit kunnen inhalen. Daarna verblijven we een week bij de Kuna-indianen. Ik heb er heel erg zin in. Het is ongeveer vijf dagen varen. Zo dat was het weer voor vandaag. Tot volgende week, hopelijk op San Blas! Neeltje

PS ter voorbereiding:http://www.stopandstare.nl/san-blas-eilanden/

Sandra en Thieu

Hoi Neel,

Voor jou ook de beste wensen voor 2016! Dat is nog eens op aparte manier het nieuwe jaar beginnen. Geniet lekker van jullie verblijf op Aruba en de San Blas eilanden.

Veel groetjes uit Roosendaal,
Thieu en Sandra

Lonneke van Houten

Hai lieve Neeltje,
Het lijkt me heerlijk wat je doet. Zo heerlijk en veel van de wereld zien, dat caribisch gebied wil ik ook graag eens naar toe.
Een heel goed, gezond, fijn 2016 voor jou!
Het jaar van nog veel belevenissen en ook het jaar van je terugkeer naar hier.
Ik was vorige week bij de prachtige viering voor je opa Johannes, je werd gemist en genoemd. Berend was erg emotioneel omdat hij je zo miste, maar we hebben het erover gehad hoe fijn je het hebt en hoe okƩ dat is!
Er waren mooie woorden, muziek, gedichten en lekkere wijn en eten natuurlijk. Jouw mama was dapper en krachtig en vertelde mooie dingen. Er was verdriet maar ook heb ik veel moois gehoord en gezien.
Nou, dag lieverdje, ik wens je een " rustige wacht" en een goede oversteek naar het volgende paradijsje op aarde.
Love you!! xx Lonneke

Daan Beentjes

Hi Neel, nou jij ook een heel fijn 2016 is in ieder geval goed begonnen, klinkt allemaal super, geniet ervan!

Mart

Lieve Neel, wij wensen je ook een heel goed en gezond 2016! Het nieuwe jaar is weer goed begonnen met een gezellig feestje, dat hoort er dan ook bij!
Een goed gevoel om een jumbo te zien met allemaal nederlandse producten te zien dat kan ik mij helemaal voorstellen!! Geniet overal maar weer van op de eilanden!
Lieve groeten, Mart

Gerdie en Huub

Wij hebben je voor het laatst gezien bij de sluizen van IJmuiden, vaak aan je gedacht en ook een beetje jaloers
dat wij niet mee mogen met zo'n mooi avontuur.
ook wij wensen je een goed nieuwjaar
en proberen je wat beter te gaan volgen

Groetjes van Gerdie en Huub