neeltjeatsea.reismee.nl

Isla providencia en Cuba

We zijn drie dagen op Isla Providencia geweest. Samen met Annemarie hebben we een dag ‘over de streep’ gedaan. Er werden verschillende vragen gesteld waarbij je dan over de streep moest. In ons geval was dit een lijn van stenen. Op het eind hebben we met de groep nog bij elkaar gezeten en kon iedereen nog kwijt als die dat wou. Het was een mooie maar heftige dag. Ik denk dat het de groep goed heeft gedaan. Het was fijn om de persoonlijke dingen van mensen te horen, zodat de groep hier ook rekening mee kan houden. De andere dag hebben we gesnorkeld bij een rif. Er was een hele erge stroming, dus in het begin kon ik niet echt genieten. Daarna waren we bij een rustiger, ondieper gebied waar het wel heel mooi was. We hebben roggen gezien en sommigen zelfs haaien. Het varen naar de eilanden toe, verliep goed. Soms kon er nog wat wildere zee zijn, maar dit zorgde weer voor wat anders (later meer).

Op Cuba hebben we weer een eigen reis gemaakt. Ik zat in een groepje met Ellemijn, Jasper, Benjamin, Tom, Tess, Maart, Beau en als begeleider Pascal.

Dag 1: We vertrokken rond tien uur van de boot. Martin had een bus voor ons allemaal geregeld, zodat we naar Havana konden komen. Deze kwam helaas niet helemaal tot in het centrum. Daarom moesten we een taxi van 20 cucs nemen (veel te duur). Vanaf Havana zijn we meteen verder gereisd naar Viñales, een plaatsje in het Westen van Cuba. Blijkbaar zou de volgende dag een cruiseschip vol toeristen daar aankomen, dus een casa particulair vinden was moeilijk. Uiteindelijk zijn we ergens beland voor 15 cucs per persoon/per nacht (wederom veel te duur). Het waren wel hele aardig mensen. Na het avondeten zijn we met zijn allen vroeg naar bed gegaan.

Dag 2: We stonden om half acht op en hadden ontbijt in de casa. Het was heel lekker: fruit met brood en chocomelk en koffie. Eindelijk weer een keer iets anders dan wat we elke ochtend en avond op de boot krijgen. Om negen uur was het voor onze excursie paardrijden. Tijdens de excursie gingen we langs een sigarenplantage. Hier liet een man ons zien hoe je een sigaar rolt, en konden we sigaren kopen. Daarna gingen we naar een koffieplantage en grotten, maar dit stelde beide eigenlijk niet zoveel voor. Het paardrijden zelf was echt super leuk en het uitzicht was prachtig. In de Cariben hebben ze overal zulke mooie landschappen. Dat wordt vast weer wennen als ik thuis ben en het niet meer standaard om me heen heb. Tijdens het paardrijden waren we een man tegengekomen van een jaar of (volgens de schatting van Pascal) dertig. Hij sprak mij aan en vroeg hoe ik heette. Later vroeg hij nog aan Tess en Maart of we naar de salsa-avond op het plein in het dorp wouden komen. Dat waren we al van plan dus zeiden we ja. Na het paardrijden zijn we naar het dorpje gegaan waar we wat hebben gegeten en rond gelopen. Even flink wat souvenirs inslaan, want dat moest nu echt wel gebeuren.

Dag 3: We gingen terug reizen naar Havana. Om half twaalf zou Beau aansluiten bij ons groepje. Hij was namelijk wegens de begrafenis van zijn opa op en neer gevlogen naar Nederland en was nu weer terug. Het was een hectische dag waarin er veel praktische dingen moesten gebeuren. We hebben veel gereisd, een casa in Havana gezocht en plannen gemaakt voor de komende dagen. We besloten om de rest van de dagen in Havana te blijven. We hadden al iets te veel van ons budget erdoor heen geknald en omdat reizen heel duur was, zou dit zeker geld besparen. In de avond zaten Tess en ik rustig in ons dagboek te schrijven, toen de eigenaar van de casa naar ons toe kwamen. Met de vraag of we van salsa dansen hielden? Nou, wij hadden inmiddels genoeg ervaring. We werden meegetrokken naar een kamer verderop waar we de rest van de avond met zijn familie wederom hebben salsa gedanst. Erg leuk!

Dag 4: Op dag vier zijn we eerst in de ochtend een uurtje naar de Wi-Fi gegaan. Het was fijn om even contact met het thuisfront te hebben. Daarna zijn we naar het Havana Club rum museum geweest. We kregen een rondleiding, waarin ze vertelden hoe de rum gemaakt werd. Daar vandaan gingen we meteen door naar het Ford. Hier aangekomen bleek er een heel festival gaande met overal kraampjes, erg leuk! We zijn ook nog echt het Ford op geweest en vanaf daar had je een heel mooi uitzicht op de skyline van Havana. Het was zeker een geslaagde dag.

Dag 5: In de ochtend gingen we naar het Belles de Artes museum. Een museum met kunst uit Cuba. Het was erg indrukwekkend. Er waren schilderijen, maar ook een erg mooie fototentoonstelling. Na de lunch hebben we wat rond gelopen. We zijn bij een soort mini winkelcentrum geweest en een fotogalerij. Jasper had met zijn sponsor weten te regelen dat we ergens heel luxe konden gaan eten, op de kosten van de sponsor! Iedereen douchte en kleedden zich netjes aan. Het was een heel mooi restaurant. Voorgerecht: broodjes met tapenade. Hoofdgerecht: witvis met zoete aardappelfrietjes. Nagerecht: een mix van allemaal kleine toetjes. Het was zo lekker! Het was heerlijk om eindelijk weer eens echt goed te eten en ik heb heel erg genoten.

Dag 6: We gingen naar het revolutiemuseum. Cuba is communistisch, wat het heel anders maakt dan wij gewend zijn. Vandaar leek het ons allemaal erg interessant om naar het revolutiemuseum te gaan. Het viel helaas wat tegen en er was enorm veel propaganda. In de avond gingen we uiteten bij een chinees restaurant. Ook dit viel tegen, maar dat was ook wel te verwachten na de luxe die we de avond daarvoor hadden gehad.

Dag 7: We moesten op de laatste dag om twee uur al terug op de Regina te zijn. We besloten de laatste tijd nog wat rond te lopen op marktjes en churros te eten. Rond een uur was het dan echt tijd om terug te gaan en werden we met twee mooie oude taxi’s naar de boot gebracht. Het was een hele leuke en geslaagde eigen reis!

Dag 7: We moesten op de laatste dag om twee uur al terug op de Regina te zijn. We besloten de laatste tijd nog wat rond te lopen op marktjes en churros te eten. Rond een uur was het dan echt tijd om terug te gaan en werden we met twee mooie oude taxi’s naar de boot gebracht. Het was een hele leuke en geslaagde eigen reis!

School at Sea is er voor eerste ervaringen. Eerste keer zeilen, eerste keer eigen reis in Cuba, eerste keer keukendienst. Zo kwam er voor velen al aan het begin van de reis de eerste keer zeeziekte, met daarbij het kotsen. Ik had al vaker zeeziekte ervaren, maar gelukkig was mijn lunch altijd binnen gebleven. Tijdens onze reis van Cuba naar Bermuda hadden we in het begin wat wildere golven. Ik had wacht en meestal is het als je buiten bent wel te doen qua misselijkheid. Echter, ben ik in de 9-1 wacht beland, wat inhoudt dat de wc’s ook schoongemaakt moeten worden, binnen… Ik besloot om het taakje wc potten te doen. Als ik dan eventueel zou moeten kotsen, hing ik tenminste nog boven een wc. Na een tijdje werd ik toch wel erg misselijk en besloot ik naar buiten te gaan, om even wat frisse lucht binnen te krijgen. Het was na ongeveer 10 seconden dat ik mijn broodje pindakaas van die avond in de zee zag belanden. Ja, dames en heren, eindelijk was het dan zover, mijn eerste keerkotsen op de Regina Maris! Na die eerste keer had ik de smaak te pakken en zag ik vaker mijn eten, in een wat andere substantie dan dat het erin ging, eruit komen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!