neeltjeatsea.reismee.nl

Uitwisseling met het IES Alcalde Bernabéc Rodríguez in Santa Cruz

We kwamen binnen in de school waar we enthousiast werden begroet met kussen door een paar meisjes. Het viel meteen op hoe licht de school was, eigenlijk was alles buiten behalve de lokalen en overal stonden palmbomen. Tijdens de rondleiding werden we aan alle kanten aangestaard door de leerlingen van de school. Ze hadden sportactiviteiten voor ons georganiseerd maar ik heb eigenlijk meer gepraat dan gesport. Toen ze op de Regina Maris kwamen begonnen we met speed daten, heel leuk om zo iedereen te spreken. Ik heb nog Spaans geprobeerd te praten maar meestal praatten we toch Engels. Hierna begonnen de activiteiten op het schip. Ik had keukendienst en er kwamen steeds 3 mensen helpen met het koken. We moesten een barbecue organiseren voor 160 personen dus we waren heel blij met de hulp. Niet alle leerlingen vonden het leuk om te helpen maar ze hoefden maar een kwartiertje. Ik vond het heel leuk om te doen, je kon tijdens het koken weer veel met ze praten, maar het was toch wel stress om alles op tijd af te krijgen. Maar het was gelukt en volgens mij vond iedereen het lekker! Na het eten wilden anderen gelukkig de keukendienst overnemen dus toen heb ik ook nog kunnen praten met iedereen. Ik heb wel wat nummers uitgewisseld maar ik weet niet of ik echt contact ga houden. Vermoeiende maar hele leuke dag!

Epeditie El Teide, Tenerife

13 november: Lieve allemaal, het is zo fijn om in Tenerife te zijn! Het lekkere weer, de palmbomen, de boot die stil ligt. Het is heerlijk. Vandaag was de eerste schooldag. Mijn concentratie was heel ver te zoeken maar ik heb wel wat dingen af gekregen. Dit betekent dat ik de eerste toetsen in kan plannen… Maxime en Corvin zijn vandaag naar huis gegaan. Maxime is ziek geworden en Corvin had toch teveel heimwee. Het is heel gek dat zij in een paar uurtjes terug vliegen terwijl we zo lang erover hebben gedaan om hier te komen. Zaterdag komen er 2 nieuwe groepsgenoten aan: Arend en Linda. Dat wordt nog wat. Ik heb vanochtend ook even hard gelopen. Dat was fijn. Het moest wel voor het ontbijt want half 9 begon de schooldag. Dus toen ik om 7 uur wakker er voor wakker werd gemaakt vervloekte ik mezelf toch even dat ik dit vrijwillig deed. Het was uiteindelijk heel fijn (en warm). Daarna lekker afgespoeld met de koude slang op het achterdek want het was niet mijn douchedag en ik was helemaal bezweet. Als het goed is gaan we dit nu elke ochtend met een kleine clubje en Pieter doen. We moesten ons vandaag namelijk ook wegen en ik ben drie kilo aangekomen. Dat mag er mooi weer even af met het hardlopen. Nu kan ik ook alvast een beetje conditie opbouwen voordat we de Teide opgaan.

17 november: Ik keek heel erg uit naar de allereerste expeditie: de beklimming van de Teide. We hadden niet veel tijd voor de voorbereiding want we hadden de dag daarvoor huttenwissel en er waren ook nog luizen gevonden. Ik had dus niet meer naar de informatie gekeken over de Teide wat achteraf wel jammer was. Om 10 uur vertrokken we met de bus en na een korte film over de Teide begon de wandeling. Het eerste vlakke stuk ging heel goed, we liepen met de hele groep samen. Later gingen we meer stijgen en werd het zwaarder. Aan het begin liep ik met het voorste groepje mee maar toen kreeg ik buikpijn en ben ik meer achteraan gaan lopen. Het was fijn om in zo’n groepje te wandelen, je motiveerde elkaar om door te gaan en daar heb ik veel aan gehad. Na 4,5 uur kwam dan eindelijk de hut in zicht! In de berghut werd de buikpijn steeds erger maar iedereen was heel lief en hielp me met alles. Ik hoopte heel erg dat het over zou zijn de volgende dag anders zou ik niet mee kunnen naar de top en zou de terugweg ook een stuk zwaarder worden. Gelukkig ging het de volgende ochtend beter en kon ik mee. Ik vond het zo bijzonder om daar helemaal op de top te staan en heel Tenerife onder je te zien. Langzaam werd het lichter en de lucht werd steeds mooier. Het was alleen echt heel erg koud dus ik was blij toen we weer naar beneden gingen. De terugweg ging veel makkelijker, we hadden veel tijd voordat de bus vertrok dus we zijn rustig naar beneden gelopen. Ik vond het zwaarder dan verwacht, je had toch veel last van de ijlere lucht, maar het was heel bijzonder en we hebben met de hele groep de top bereikt!

Van Brixham naar Tenerife

Lieve allemaal, zoals jullie waarschijnlijk al lang hebben gezien op de Marine traffic app zijn wij vandaag, 4-11-2015, al weer een tijdje onderweg naar Tenerife. Het leven met de wachten is weer begonnen en dat is vrij eentonig. Een dag ziet er als volgt uit. Ik word door de vorige wacht wakker gemaakt om half 9. Ik kleed me snel aan en ga naar boven waar nog een tafel met ontbijt voor ons klaar staat. Officieel is het ontbijt namelijk maar tot half 9 omdat dan na Tenerife de schooldagen beginnen. Ik eet een zelf gebakken boterham met kaas, ja ik eet serieus elke dag kaas op mijn brood want verder is er niet veel dat ik lekker vind. Ik loop nog snel even naar beneden om mijn zeilbroek aan te doen en dan ga ik naar boven naar het roer waar de wachtoverdracht begint. Bij de wachtoverdracht wordt even in het kort verteld of er nog iets met de zeilen is gebeurd en zo ja welke (ik ken de zeilnamen!), het weer, de wind, de koers en welke handelingen nog gedaan moeten worden. Dan kan onze wacht beginnen. Er moet dus altijd een iemand aan het roer staan en koers houden. Het sturen gaat bij mij best wel goed. Verder moet er in de wacht om het half uur een rondje over het dek gelopen worden, de wc’s schoongemaakt en elke uur moet het logboek ingevuld. Als je niet met een van deze dingen bezig bent, wat vaak voorkomt, zit je met zijn alle om het roer heen een beetje uitkijk te houden, te kletsen en muziek te luisteren. Om 12 uur ben ik klaar. Dan begint ook meteen mijn leren-leren les, deze week met het thema big-history. Om het kwartiertje rende er vandaag wel iemand naar buiten om te kotsen. De golven zijn namelijk vandaag opeens heel wild. Om 1 uur is de lunch. Warm eten dus en dat is vaak echt heel lekker. Na de lunch ga ik even in bed liggen, nog een beetje proberen te slapen en om drie uur begint mijn Spaans les. Mieke geeft erg goed les dus het gaat steeds beter. Me llamo Neeltje. Na de spaanse les ga ik weer even slapen, een boekje lezen, in mijn dagboek schrijven of muziek luisteren. Om 7 uur is het avondeten. Brood met (meestal) soep. Dan verveel ik me een uurtje en om negen uur ga ik de wacht weer in. Zo herhaalt zich dit elke dag. De afgelopen dagen hebben wij als wacht niet veel moeten doen met de zeilen. Er werd vaak op de motor gevaren en als er iets met zeilen gebeurden was dit in een andere wacht. Vrij saai dus. Dat noemen ze dan de GVB, niks spannends aan hoor. Maar vandaag mochten wij de schoener, fok en de binnen kluivert hijsen. De golven werden wat wilder en toen heb ik een hele nieuwe ervaring op gedaan. Ik heb namelijk ongeveer een uur voor op de boot aan touwen staan trekken terwijl er om de minuut een gigantische golf over me heen kwam. Ik was doorweekt van top tot teen. Maar de zee was gelukkig wel warm. Het was heel spectaculair.

Een tijdje mochten we niet meer douchen omdat we veel te veel water verbruikte. Nu gelukkig wel weer maar dan een keer in de vier dagen. Gister was mijn douchedag en het is dan wel vervelend dat je niet als je helemaal onder het zout zit en nat bent even onder de douche kan springen. Ik heb heel erg zin in Tenerife. Als fruit krijgen we om elf uur een halve appel of een kwart peer. Heel minimalistisch want het fruit is bijna op. Het leven aan boord zou je dus niet echt bepaald super gezond kunnen noemen. Als ik op Tenerife ben ga ik lekker veel fruit inslaan.

Dan heb ik het hoogtepunt bewaard voor het laatst. Wat de wacht iets leuker maakt zijn DOLFIJNEN! Jaja toen wij de eerste dag weg vaarden uit Brixham hebben we ze al gezien. Ze varen met de boot mee en springen omhoog. Het is echt wonderbaarlijk. Zo mooi. Je kan ze haast aanraken zo dichtbij zitten ze. Als de wind goed blijft staan zit ik volgende week al in Tenerife, al blijft alles op deze boot onzeker. Neeltje

Brixham

Lieve iedereen, bij deze mijn blog, dit keer via de sailmail die ik naar huis heb geschreven vanaf het nu zonnige Brixham. Het is vandaag 28 oktober en ik schrijf dit om half 10 ’s avonds.

Vandaag zijn we voor de tweede keer Brixham ingeweest, dit keer met een opdracht . We gingen een wandeling lopen en moesten kijken naar de vegetatie. Het was echt een prachtige wndeling met heerlijk weer. Iedereen liep in zijn korte mouwen shirt. Ik kan geen foto’s hierbij sturen maar als we in Tenerife zijn zal ik ze proberen op mijn blog te zetten.

Er was een prachtig landschap langs de kust. Het was ook heel fijn om even echt te bewegen. Brixham is echt een leuk plaatsje! Ik weet nog steeds niet wanneer we nou precies weg gaan maar het zou leuk zijn als we hier tot vrijdag zijn zodat we Halloween hier meekrijgen. De hele stad staat namelijk al vol met versieringen etc.

Vandaag had ik echter ook wat minder leuks: keukendienst. Gelukkig wel met Kirsten dus dat was gezellig. We hadden als lunch pasta Carbonara gemaakt. Wat vroeger mijn lievelingseten was maar door mijn dierenliefde had ik het al twee jaar niet meer gegeten. Wat was dat lekker zeg. We hebben wel van 7 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds in de keuken gestaan. Vooral het afwassen en opruimen is zoveel werk en zo saai. Bij het avondeten hadden we ook nog soep dus dat betekent 44 bakjes, borden, bekers, lepels, vorken en messen afwassen. Nou dan ben je wel even bezig hoor.

Het douchebeleid is nu een keer in de drie dagen. Daar gaat mijn privacy momentje. Morgen ben ik weer aan de beurt.

Zo stond ik laatst nog om 11 uur ’s avonds de wc’s schoon te maken terwijl ik over het dek liep en half van de boot afviel omdat het schip zo schuin ging en ik als ik naast me keek Engeland en Frankrijk zag met prachtige lichtjes. Op dat moment dacht ik er helemaal niet over na maar als ik er nu aan terug denk is het toch best wel bijzonder. Ook kotsende mensen als we varen is de normaalste zaak van de wereld. Laatst moeten we iets bespreken en toen was Sophie opeens weg dus ik vroeg waar ze was. Zegt Kirsten ja die moet kotsen op de wc. En niemand keek ervan op. Overigens mag je alleen kotsen overboord en niet op wc’s of in de douche. Ik ga nu heel veel om met Laura en Kirsten en dat is echt heel gezellig. We kunnen het heel goed met zijn 3e vinden. Ik heb, mede door de wachten, nog niet echt de kans gehad om heel de groep een beetje te leren kennen maar gelukkig heb ik nog zes maanden.

Gister hebben we ook voor het eerst wasdag gehad. Al mijn kleren kwamen schoon maar een maatje kleiner terug haha. Ook daar zijn leerpunten voor de groep. We zijn gister begonnen met de SAS-lessen. Vandaag hadden we er eentje over manieren om te leren. We kregen een test over of je een denker, doener, bezinner of beslisser bent. Drie keer raden wat er bij mij en ongeveer 90% van de kinderen uit kwam? Inderdaad een doener. Waarom zou je anders op deze boot zitten?

Ik heb heel erg zin om naar Tenerife te gaan. Ik denk wel dat de Teide beklimmen heel zwaar gaat zijn. Je conditie gaat helemaal weg doordat je niet beweegt op de boot. Het zal wel prachtig zijn.

Het leven hier is leuk alleen het voelt nog wel als een schoolkamp waarvan ik binnenkort gewoon weer thuis kom. Klein dingetje dat het nog 170 dagen duurt. Maar in die 170 dagen ga ik nog heel veel nieuwe mooie dingen zien en heel veel leren waar ik erg naar uitkijk.

Neeltje

Aan boord!

Dag allemaal,

Ik schrijf nu vanaf de salon in de boot. De eerste week is bijna voorbij en morgen is het zover, dan vertrekken we eindelijk de wilde zee op. Op weg naar onze eerste bestemming: Tenerife!

Hoewel ik pas zes dagen op de boot zit, voelt het als weken. Ik zal even een verslag doen wat er de eerste dagen allemaal is gebeurd.

Op zaterdag was het inschepen. De vrijdag ervoor heb ik een heel geslaagd afscheidsfeestje gegeven dus toen ik wakker werd was ik nog wel een beetje moe. Lekker uitgebreid gedoucht in mijn eigen fijne warme douche en daarna was het nog even de allerlaatste spullen inpakken. Rond drie uur kwamen we in Amsterdam, vlak bij de NDSM werf aan waar de boot lag. De spanning begon nu toch wat te stijgen. Dit was de eerste keer dat ik de boot zag, de leraren, alle kinderen; het waren opeens heel veel nieuwe indrukken. Samen met papa, mama, Gijs en Berend mocht ik op de foto en na nog een korte rondleiding moesten ze naar huis. We kregen een korte teospraak van onze kapitein Martin en voor de rest van de avond hadden we vrije tijd.

Zondag was de eerste echte dag aan boord en ik had meteen keukendienst. Dit houdt in dat je de hele dag voor het eten zorgt (de kok was nog niet aan boord) en ook alles opruimt. Ik vond de keukendienst leuk, maar vermoeiend. 's Ochtends moesten we alleen de tafel dekken met beleg en brood dus dat was niet zoveel werk. Alleen voor de lunch had Martin bedacht dat we pannenkoeken gingen eten. Dus daar stond ik anderhalf uur te bakken. Het avondeten ging wel weer wat sneller maar was ook weer heel veel afwas.

Op maandag zijn we naar het scheepvaartmuseum geweest waar we een rondleiding kregen.De boot gaat de hele dag een beetje op en neer maar je went eraan zodat je het niet meer merkt. Maar toen in het scheepvaartmuseum voelde het of ik nog steeds op en neer ging.

Woensdag en donderdag hebben we vooral klusjes rondom de boot gedaan en kregen we van de stuurmannen les over het zeilen. Je merkt wel dat iedereen steeds meer begint te wennen aan het leven hier op de boot. Morgen komt om 10 uur mijn vriendin Sanne en varen we naar Ijmuiden. Daar is dan het grote afscheid en rond drei uur zeilen we de sluizen uit.

Ik heb er heel veel zin in om eindelijk op weg te gaan maar tegelijkertijd vind ik het doodeng om iedereen hier achter te laten.

Mijn volgende blog zal ik pas kunnen plaatsen als ik op Tenerife ben en dat is pas over drie weken. Mama kan nog wel foto's van het afscheid in Ijmuiden plaatsen.

Ik ga tussendoor wel steeds schrijven dus jullie kunnen een lekker uitgebreide blog verwachten.

Heel veel lieve zeilgroetjes van Neeltje

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!